GGJ10 Tech Talk. Picture by Teemu Haila |
Global Game Jam -pelit tulee tehdä vuosittaista teemaa ja aikavyöhykkeittäin jaettuja rajoituksia noudattaen. Tämän vuoden teema oli "deception" (petos/huijaus), ja oman aikavyöhykkeemme rajoitukset olivat "fire, wire or lyre" (tuli, johto/kytkeä/sähköttää tai lyyra). Teema ja vähintään yksi rajoituksista tuli olla jotenkin esillä pelissä. Uutta tänä vuonna olivat saavutukset, jotka toimivat kuin rajoitukset mutta olivat maailmanlaajuisesti samat. Saavutuksia olivat mm. olla käyttämättä pelissä minkäänlaista tekstiä tai numeroita tai epätavallisen kontrollimekaniikan soveltaminen (jonkun muun laitteen kuin hiiren, näppäimistön tai konsoliohjaimen käyttö pelin ohjaamiseen).
Tampereen "jammailumesta" sijaitsi aivan koulun vieressä Demolassa. Tampereen 28 jammaajasta lähes puolet olivatkin pelinkehityskerho Scoren jäseniä. Demola tarjosi tilat, internet-yhteyden, muutamia tietokoneita sekä ennen kaikkea nukkumapaikan väsyneille jammaajille, jotka saattoivat käydä viereiseissä huoneessa lepäämässä tämän intensiivisen viikonlopun aikana. Lisäksi organisoijat olivat varmistaneet lukuisten paikallisten sponsoridiilien kautta hyvän ruokatarjonnan kaikille paikallaolijoille. Viihdettäkin riitti, aina zombie-tiimin ulinoiden kuuntelemisesta webbikameran edessä hölmöilemiseen.
Ennen itse tapahtuman alkua oli luvassa muutama aihetta käsittelevä esitelmä. Digital Chocolaten pääsuunnittelija Reko Nokkanen antoi meille vinkkejä kuinka saada peli tehtyä 48 tunnissa. Tämän jälkeen Scoren omat pojat, Juhani Hujala ja Niko Korhonen, kertoivat Unity-alustasta ja sen hyödyistä pelinkehityksessä. Yllätyspuhujaksi saapui Arto Koistinen, oman indieyrityksensä Dicework Gamesin toimitusjohtaja, joka puhui omista kokemuksistaan nopean prototyyppauksen parissa. Sitten oli enää jäljellä globaali videotervehdys/luento sekä ryhmäytymis- ja innovaatioharjoituksia, ja olimme valmiita aloittamaan!
Screenshot from Grow Up! |
Itse olin mukana ryhmässä, joka teki pelin nimeltä "Grow Up!", joka on taidepeli pienestää siemenestä joka yrittää kasvaa tiensä maan läpi pinnalle. Pääsin tekemään yhteistyötä helsinkiläisen mobiilifirman Kuuaseman tyyppien kanssa, mikä oli hyvin opettavaista ja palkitsevaa. Opiskelijoille Global Game Jam tarjosi mainion mahdollisuuden tutustua pelialalle työskenteleviin, saada portfoliomerkintä tai ainakin peliprototyyppi, jota kehittää pidemmälle.
Global Game Jamissa ei ole kyse kilpailemisesta vaan hyvästä yhteishengestä ja uusien, innovatiivisten pelien luomisesta. GGJ:n Suomen osasto päätti kuitenkin jakaa kolme palkintoa Suomen jammaajien kesken. Paikalliset raadit valitsivat jokaisesta kaupungista omat suosikkinsa, jotka sitten taistelivat kansallisesta parhaan pelin tittelistä. Microsoft puolestaan palkitsi parhaan Silverlight-pelin, ja lisäksi jammaajat saattoivat äänestää omaa suosikkiaan. Tampereen raadin suosikkeja olivat "Grow Up!" sekä "Play Dead II: The Growling of the Dead". Tampere yllätti kahmimalla kaikki palkinnot: "Play Dead II: The Growling of the Dead" voitti parhaan pelin tittelin, "Grow Up!" äänestettiin yleisösuosikiksi ja Suomen ainoa Silverlight-peli, Lyre, tuli myös Tampereelta.
Kaikki Tampereella tehdyt pelit löytyvät myös osoitteesta: http://globalgamejam.org/sites/fgj-tampere/games. Voit myös vilkaista Global Game Jamin sivustoa ja selata läpi vaikka kaikki 900 peliä!
Jos pelit ja niiden tekeminen kiinnostavat, niin suosittelen lämpimästi osallistumista ensi vuoden Global Game Jameihin!
Teksti: Eevi Korhonen
0 comments:
Lähetä kommentti