tiistai 9. helmikuuta 2010

D² - Ideasta demoksi

Viime tiistaina järjestettiin Opetusministeriön ja AVEKin toimesta Ideasta demoksi otsikolla kulkenut tapahtuma Helsingissä kulttuuritehdas Korjaamolla. Ohjelmassa oli pitchauskilpailu sekä seminaari hyvillä puhujilla varustettuna.

Pitchaus? Pitchauskilpailussa kyse oli lyhyestä idean esittelystä, luottamuksella ja suljetuin ovin, jossa idean kehittäjällä on 5 minuuttia aikaa kertoa ideansa tuomaristolle. Siis napakasti: kuka, mitä, miksi, milloin ja kenelle? Lisäksi tuomaristolla on aikaa vielä 5 minuuttia kysymyksille. Pitchaus itsessään on klassinen myyntitoimitus eli suomennettuna hissipuhe, jolla kuulija tulee saada vakuuttuneeksi aiheesta. Kilpailussa panoksena oli 2000 eur kehitysrahaa yhteensä 21 idealle.

Seminaari tarjosi näkökulmia digitaaliseen sisällöntuotantoon ja päivän aikana tarjoiltiin hyvä kattaus puhujia. Erityisen hyödykkäinä edukseen erottuivat Markus Keränen 15/30 Research –toimistosta, jonka aiheena oli hiljaiset signaalit ja megatrendit tuotekehityksen apuna, sekä Antti Seppänen Intervisio –tuotantoyhtiöstä, hänen esityksen aihe käsitteli Staraoken maailmanvalloitusta.

    Markus Keränen nosti hyvin esille esityksessään urautumisen vaikutuksen kykyyn tulkita tai edes nähdä heikkoja signaaleja, tämä jo ihan siksi koska urautunut ajattelu lähtee toteamuksesta: näin on aina ennenkin tehty. No me elämme muutoksen aikaa, jolloin jotain uuttakin on lupa kokeilla. Tästä päästään esityksen toiseen hyvään pointtiin: ROI:n yli-innokas tuijottaminen tekee uudet kokeilut mahdottomaksi, koska niissä investoinnin takaisintuotto ei yksinkertaisesti voi olla varmaa. Kuitenkin tuon ROI:n yli-innokkaan vahtimisen sijasta tai edes rinnalla pitäisi tajuta miten paljon menee ohi suun, kun ei ota riskejä – kunpa näillekin missatuille mahdollisuuksille olisi laskettavissa joku todennäköisyys ja hinta.
    Intervision Antti Seppänen peräänkuulutti sitkeyttä kansainvälisille markkinoille aikojilta, mutta jakoi myös avoimesti oppimaansa. Hänen luotsaamansa yhtiö on tuottanut Suomen kaikkien aikojen menestyneimmän tv-formaatin Staraoken, jota parhaillaan pyöritetään mm. Cartoon networkillä kuudessa Euroopan maassa. Menestyksen salaisuus? Sitkeys, peräänantamattomuus, hyvät työtoverit ja tuuri. Tuuri näyttelee menestymisessä arvaamattoman suurta osaa, vaikka sitä ei usein halutakkaan tunnustaa. Yleensä sanotaan: ”oikeaan aikaan, oikeassa paikassa”, mutta eikö tuo juuri ole kiertoilmaus tuurille?

Päivän lopuksi pitchauskisan tuomaristot julkistivat kukin 7 voittajaa, niin että yhteensä 21 onnekasta ideaa saivat osakseen kehittelyrahaa.
Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa ja on osa digidemo hanketta. Erittäin kelpo tapahtuma! Hieman enemmän tempoa seminaariin ensikerralle, mutta osallistun itse aivan varmasti jos tämä toistetaan.

D² Ideasta demoksi web sivut


Teksti: Pauli Kopu
Kirjoittaja, Pauli Kopu, opiskelee loppusuoralla TAMKin viestinnän koulutusohjelmassa mediatuottamista ja on ainejärjestö Tarinan varapuheenjohtaja. Tämän lisäksi hän toimii tuottajana ja ohjaajana luovassa toimistossa nimeltä KLOK Creative Agency ja vääntää työkseen innovaatioista viihdettä.
KLOK

0 comments: