MIPTV kokosi yhteen valtavan joukon digitaalisen maailman ammattilaisia huhtikuun puolivälissä Cannesissa |
Vuoden ensimmäinen MIP Market järjestettiin Cannesissa 12.-16.4.2010 ja tulevaisuuden television ykkösteemaksi nousi 3D eli kolmiulotteinen televisio. Tuotantoyhtiöt ympäri maailman pohtivat ankarasti, minkälaisia 3D:llä toteutettavat ohjelmat voisivat olla. Erilaisia testejä on ympäri maailman jo tehty mm. urheilun, kulttuurin ja dokumenttielokuvien alueella.
Miltä näyttääkään, kun katsoja tuntee olevansa keskellä jalkapallo-ottelua, oopperan lavalla tai seikkailee yhdessä dinosaurusten kanssa. Tuotantoyhtiöt ovat kiinnostuneita kaikenlaista sisällöistä, jotka saattaisivat löytää uusia yleisöjä. MIPTV:ssä esiintyneiden asiantuntijoiden mukaan vuosi 2010 on 3D-television läpimurtovuosi.
MIPTV keräsi tänä vuonna paikalle yli 11500 osallistujaa yli sadasta maasta, 4000 kansainvälistä ohjelmaostajaa ja 1500 näytteilleasettajaa. Lisäksi keskusteluja käytiin yli 45 seminaarisessiossa. MIP:issä esiteltiin uusimmat tv-ohjelmat, formaatit ja vuorovaikutteiset palvelut.
TAMKin edustajana paikalla oli taiteen ja viestinnän osaamiskeskuksen päällikkö Kai Salonen.
- Kiinnostavaa ja haastavaa tässä on TAMKin kannalta se, miten tuomme 3D-television opetukseen. TV-alalle tyypillisesti valmiita sabluunoita ei ole, vaan ne pitää keksiä itse yhdessä opiskelijoiden kanssa.
|||
MipWorld
|||
0 comments:
Lähetä kommentti