tiistai 18. maaliskuuta 2008

Peleihinkin tarvitaan koulutus


TAMKin viestinnän vuorovaikutteisen median ja tietojenkäsittelyn opiskelijat kokoontuivat perjantaina TTVO:n studioon kuuntelemaan pelialan ammattilaisten näkemyksiä siitä, miten pelialalle pääsee. Puhujina seminaarissa olivat tuottaja Jyri "Jay" Ranki Remedyltä, brittivieras Gareth Noyce (COO) videopelejä tekevästä Xen Services yrityksestä, toimitusjohtaja Markku Hakala mobiilipeleihin erikoistuneesta Universomosta sekä johtaja KooPee Hiltunen Neogamesista, joka on Suomen pelialan kehitystä ja toimijoiden verkostoitumista edistävä organisaatio. Illan isäntänä toimi mm. Pelaaja-lehteä perustamassa ollut Lassi Kurkijärvi. Pelialalle pääsemisen edellytyksistä numero yksi kaikkien arvoisien puhujien mielestä oli tämä:

TEE PELEJÄ!

- Tee pelejä Flashilla, Javalla, XNA:lla, modeilla tai muilla vastaavilla teknologioilla...tärkeää ei ole peliprojektien suureellisuus tai tekninen monimutkaisuus vaan luova idea ja VALMIIKSI asti (mieluiten maksimissaan muutamassa kuukaudessa) toteutettu toimiva juttu, ammattilaiset neuvoivat.

Toinen tärkeä neuvo oli: SAATA OPINTOSI LOPPUUN

Jos joku on joskus luullutkin, että pelialalle tullaan pelkän harrastuneisuuden kautta, niin nyt selvisi, että koulutus tarvitaan, koska toimitaan sekä teknologian, artistisuuden että bisneksen näkökulmasta hyvin haastavalla alalla. Yleisin ja halutuin taustakoulutus pelialan ammattilaisille ovat
ohjelmistosuunnittelun ja ohjelmoinnin opinnot, joita TTVO:llakin voi opiskella. Lisäksi pelialalle voi päätyä esim. visualistina, animaattorina, 3D-graafikkona tai äänisuunnittelijana, joissa näissäkin tehtävissä vaaditaan myös hyviä teknisiä taitoja. Pelien tekeminen ja koulutus eivät vielä riitä vielä pelialalle pääsemiseksi vaan tarvitaan sitkeyttä ja nöyryyttä hankkia kaikenlaista, välillä tylsääkin työkokemusta ennen kuin päästään pelidesignerin titteliin käsiksi.

Luoville, tekeville, sopivasti koulutetuille, sitkeille ja ahkerille voikin sitten löytyä paikka auringossa: Neogamesin Koo-Pee Hiltunen totesi lasketun, että vuosittain suomalainen peliala tarvitsee yli 100 uutta
osaajaa ja näistä osaajista alkaa olla pula.

Peliseminaari oli osa viestinnän vuorovaikutteisen median ja TAMKin tietojenkäsittelyn opiskelijoiden Pelikäsikirjoituksen kurssia, jossa opiskelijat laativat ryhmissä pelikonseptit. Torstain ja perjantain opiskelijat saivat konsepteistaan palautetta Gareth Noycelta ja Lassi Kurkijärveltä, minkä jälkeen kurssi jatkuu verkossa toukokuuhun asti suomalais-brittiläisenä yhteistyönä. Peliseminaari jatkui vielä peli-illalla ja jälkimatshilla Tampereen yössä...


Muut peliaiheiset jutut tässä blogissa

0 comments: