torstai 30. syyskuuta 2010

Pauli Kopu: Luovuudesta ja yrittämisestä

Pauli Kopu
Yrittäjäasenne ja peräänantamattomuus ovat molemmat keskeisiä ominaisuuksia niin viestinnän kuin taiteen parissa työskennellessä. Vaikka lopputulos näissä toimissa ei aina ole yritystoimintaa (niin kuin yritystoiminta kauppakorkeakoulussa halutaan ymmärtää), kätkevät kaikki luovat teokset taakseen aina paljon yrittäjän asennetta.

Yksikään teos, jonka olen nähnyt muotoutuvan, ei ole syntynyt ilman koko työryhmän yhteisiä taipumattomia ponnistuksia yhteisen päämäärän eteen.

Yrittäminen on helpoin mieltää varmaan tuottajien heinäksi, mutta totuus on, että parhaiten pärjävät työelämässä kaikki, joilla on halu toimia aktiivisesti yhteisen päämäärän eteen – tätä kutsutaan usein ”oikeaksi asenteeksi”. Selasin huvikseni Pixarin työpaikkailmoituksia, eikä yllättävää ollut se, että eniten peräänkuulutettiin ”can do!” –henkeä. Paitsi että asennetta vaadittiin hakijoilta suoraan, hehkutettiin sitä myös työpaikan luontaisetuna. Kaikki, jotka ovat nähneet yhtään studion elokuvaa, tietävät mihin asti asenteella voidaan yltää.

Koska kaikki luova työ vaatii syntyäkseen jo luonnostaan paljon yrittäjälle tyypillistä tekemistä, on vallan luontevaa työllistää itse itsensä joko freelancerinä tai omassa pienyrityksessä. Viime vuosina viestintä-alan leviäminen ja muut muutokset ovat tuoneet mukanaan paljon pieniä yrityksiä, jotka hallitsevat kukin oman erikoistoimensa sekä tarjoavat omaa luovaa panostaan. Eikä näistä yrityksistä löydy aina taustalta terävää kaupallista osaamista lukuisten kaupallisen alan tutkintojen muodossa – ei luova yrittäjä sitä tarvitse. Käsitys ja käytännön osaaminen yritystoiminnasta voi löytyä muutakin kautta.

TAMKissa järjestetään Puoli vuotta yrittäjänä -kurssia, jolla maailmaansa ja tietämystään voi avartaa yritystoiminnan suuntaan.

Paitsi että tuottamisen parissa toimiville oma yritystoiminta on iso apu tuotantojen toteuttamiseen, tarjoaa oma yritys isosti hyötyä myös kuvaajille, leikkaajille, äänen ja valon hallitsijoille sekä tietysti kaikille digimedian osaajille. Se, että voi itse laskuttaa omasta työstään, on iso, selkeä ja konkreettinen kilpailuetu, kun toimeksiantajan ei tarvitse pyöritellä tuotantojen palkanmaksurumbaa.

Kun oman yrityksen kanssa haluaa edetä sanoista tekoihin, tulee vastaan jo paljon enemmän vaikeaa byrokratiaa, joka aluksi tuntuu etovalta ja käytännön työstä etäännyttävältä. Tämä vaihe menee kuitenkin yllättävän nopeasti ohi. Tampereella on sitä paitsi todella hyvät edellytykset saada apua näihin byrokratian aiheuttamiin tuskiin: Stream Tampere, Demola, Protomo sekä Nuorten Yrittäjien Voimala… kaikki tarjoavat apua ja neuvoa Finlaysonilla ennen kuin tarvitsee mennä edes sopimaan tapaamista ELY-keskukseen.

Tässä maassa on käynnissä hyvä valtakunnallinen porina nuorten ja ennen kaikkea opiskelijoiden yrittäjyyden edistämisen puolesta. Turun Boost Turku, Aalto yliopiston Aalto Entrepreneur Society, Tampereen Stream Tampere, Hankenin Hanken ES ovat kaikki paikallisia yhdistyksiä joiden tavoitteena on edistää yrittäjyyttä korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa.

Palatakseni takaisin alkuperäiseen teesiin yrittämisen soveltumisesta luovaan kontekstiin, täytyy sanoa, ettei yritystoiminta + luova työ ole aina yhtä kuin helpoin mahdollinen yhtälö. Yritystoiminnan tavoitteen asettelu ja suunnittelu eivät aina ole omiaan ruokkimaan luovuutta, mutta asia on ratkaistavissa, kun tutkii millaisia  vaihtoehtoja ja malleja yrityssuunnittelulle on. Viestinnän, taiteen ja digitaalisen median parissa tyypillistä on tarve nopeillekin muutoksille silloin kevyet mallit toimivat paremmin. Kevyt rakenne, jolla kokonaisuus on nopeasti hahmotettavissa, on avain nopeaan versiointiin, joka mahdollistaa taas kokeilun sekä nopean onnistumisen tai epäonnistumisen. Molemmat ovat äärimmäisen tarpeellisia kun halutaan pysyä luovana.

Pauli Kopu
- -
Kirjoittaja on keittänyt itseään useassa niin opiskelija- kuin ammattituotannossa ja jo parissa luovassa yrityksessä. Työkseen kirjoittaja kehittää yrityksensä strategiaa ja vetää digitaalisten sisältöjen tuotekehitystä. ”Apua voi aina kysyä! Autetaan aina niin hyvin kuin osataan.”

0 comments: