keskiviikko 10. joulukuuta 2008

Poppia ja performanssia


Kun yhdistetään oppiminen, poppi, design, keksinnöt, teknologia, bisnes ja kestävä kehitys, niin mitä siitä syntyykään? Näitä aineksia sekoittelee Hollannin Leeuwardenissa toimiva Popkulttuurin akatemia, jonka opetusta olimme benchmarkkaamassa ja metsästämässä ideoita myös omiin ohjelmiimme.

Kaaosmanageriksi tituleerattu koulun johtaja Albert van der Kooij korostaa kolmea asiaa popkulttuurin osaajan luovassa prosessissa. Ensin täytyy kehittää ainutlaatuinen idea, sitten toteuttaa se ja vielä kolmanneksi myydä se.

Popakatemiakoulussa kyllä opetetaan ja opiskellaan popin soittamista ja laulamista perinteiseenkin malliin, mutta samalla hankitaan taitoa luoda kaikkea muutakin, mikä liittyy popkulttuuriin ja elämään yleensä. Pohjimmiltaan kysymys on kokemusten designista, jossa yhdistyvät tapahtumat, media, erilaiset verkostot ja myös aatteet, ajattelu ja tutkiminen. Käytännössä opiskelu tapahtuu projekteissa, joissa tehdään yhteistyötä erilaisten yritysten ja organisaatioiden kanssa.

Käytännön eksperienssiä popakatemian elämystuotannosta saimme itsekin, kun ensimmäisen vuoden opiskelijaryhmä esitti meille kitaroita, laulua ja animaatioita yhdistelevän performanssin nimellä Don´t watch. Popakatemian ihmisiä nähdään puolestaan Tampereella toukokuussa TAF.n kansainvälisellä viikolla. Luvassa on ainakin videodj-workshop opiskelijoille.

Popakatemiassa vierailivat viestinnän yliopettajat Cai Melakoski ja Leena Mäkelä sekä TAMKin kv. koordinaattori Kirsi Tolvanen.

Akademie voor Popkultuur

Teksti: Leena Mäkelä

0 comments: