perjantai 26. marraskuuta 2010

Scoren lautapeli-workshop – UHKA


Jälleen kerran rakkaalla pelikerhollamme Scorella oli jotakin tarjota innokkaille opiskelijajäsenilleen (lämmin kiitos Eevi Korhoselle, joka organisoi tapahtuman!) Tällä kertaa aiheena oli lautapelikehitys. Omasta pelistään, UHKAsta kertomaan saatiin Mikko Erjo ja Mikko Oinonen.

Aluksi saimme kuulla lyhyesti pelin kehityksen historian. UHKAa on kehitelty ja testattu vuosien varrella muun muassa RoPeconissa ja Traconissa. Herrat antoivat mielenkiintoisia neuvoja pelinkehitykseen omien kokemustensa perusteella ja painottivat pelidemon testauksen tärkeyttä. Itse innostuin oman lautapelin kehittelystä niin paljon, että aloin miettiä mahdollisia kiinnostavia konsepteja, joista voisi saada aikaan mielekkään pelin. Ehkä vielä joskus!

Saimme myös kokeilla UHKAa itse. Pelin tarkoituksena on pelata kuudella avaruusjääkärillä (joilla kullakin on oma erikoistaitonsa) ja suorittaa annettu tehtävä kuolematta. Tätä vaikeuttavat alienit, jotka pyrkivät tappamaan kaikki ihmiset pelilaudalta. Pelin luojien teemana on luoda nimensä mukaisesti uhkaava tunnelma. Pelaaja ei voi välttämättä tietää, mistä pimeästä nurkasta avaruuden asukkeja (xenoideja) hyökkää syliin seuraavaksi.

Ensimmäinen erä oli harjoittelua. Pelasimme 7 hengen voimin: 6 pelasi avaruusjääkäreitä ja yksi xenoideja, tappaen ihmisiä minkä ehti. Juuri se koituikin ryhmän ongelmaksi. Strategia puuttui ja alienit motittivat ihmiset. Toisella kierroksella yllätyksiin osattiin jo varautua paremmin, eikä vahinkoa koitunut niin nopeasti. Jääkärit voittivat...MELKEIN.

UHKAn pelaaminen on todella hauskaa ja mielekästä. Huvittavinta olivat ironiset tapahtumat, kuten parantumishuoneen muuttuminen kuolemankammioksi yllättävän ilmastointikanavan ansiosta. Itse ostan pelin heti, jos Mikot saavat sen julkaistua. Toivottavasti pian!

Kuvassa: Innokkaita peli-ihmisiä suunnittelemassa seuraavaa siirtoa.

Teksti: Emma Kiiski
Kuva: Mikko Erjo, UHKA-Team

|||

0 comments: