Opettajien tapaamisessa, Arto Koskinen kuvassa vasemmalla |
Jälleen kerran on takana Göteborgin elokuvajuhlien yhteydessä järjestettävä pohjoismaisten elokuva- ja tv-koulujen järjestön, NORDICILin kokoontuminen. Kolmipäiväinen tapahtuma koostui opettajien päivästä, jolloin Göteborgin elokuvalinjan tutkijaopiskelijat esittelivät tutkimushankkeitaan, opiskelijoiden päivästä, jossa opiskelijat esittelivät kouluissaan tekemiään harjoituksia sekä kolmantena päivänä koulujen vastaavien kokouksesta, jossa käytiin läpi elokuva- ja tv-koulutuksen tilaa ja koulutusrakenteissa tapahtuneita ja tapahtuvia muutoksia kussakin koulussa.
Tutkimuspäivän kiinnostavinta antia oli Ingela Romaren esitys aiheesta WOMEN and FILM or The Feminine Principle in Film. Hankkeessaan Romare on lähtenyt tutkimaan omia töitään ja työskentelyynsä vaikuttaneita kontentiota 1980-luvulta tähän päivään Jungin psykologisesta näkökulmasta. Aihe vaikuttaa kryptisemmalta kuin se Ingelan esittämänä olikaan. Kysymyksessä oli oman taiteellisen työn tarkastelu konfliktiin nojaavan, dramaturgisen ajattelun ja toisaalta intuitioon, tunteeseen ja havaintoon nojaavan tekemistavan välissä.
Kaikkiaan kuitenkin totesimme, että suomalaisesta elokuvataiteen tutkimuksesta (esim. Elomedia) voidaan olla ylpeitä. Taiteellisissa tutkimushankkeissa haastavin osuus on tieteellisen näkökulman tuominen luovan prosessin keskelle. Tieteellisyys tuntuu pelästyttävän tekijät ja tällöin tarvitaan paitsi tekijyyttä myös taitavaa, akateemisen perinteen tuntevaa ohjausta.
Toisena päivänä eri koulujen, myös TTVO:n opiskelijat esittelivät toisilleen oppilaitoksissaan tehtyjä harjoituksia. Iltapäivällä antia täydennettiin kahdella luennolla ja illalla opiskelijat kokoontuivat vielä Film i Västin järjestämään yhteiseen illanviettoon.
Kolmantena päivänä koulut esittelivät tämän hetkisen tilanteensa. Kaikkien koulujen taustalla vaikuttaa integroituminen Bolognan prosessiin ja organisatoriset muutoksen korkeakoulujen rakenteissa. Suomessa elokuvataiteen laitos on siirtynyt Aalto-yliopistoon ja eteen on tullut kysymys, josko kuitenkin pitäisi kuulua tulevaan Taideyliopistoon. Ruotsin Dramatiska institut on yhdistynyt teatterhögskolanin kanssa. Yhdistyneen koulun uusi nimi on Stockholms Dramatiska högskola. Norjan elokuvakoulun edustajaa ei ollut paikalla mutta heidänkin koulutusrakenteensa on muutoksen alla. Tampereella taas suurin vaikuttanut muutos on tietysti ollut TAMKin ja PIRAMKin yhdistyminen. Tanskan koulu on ainoa, joka on määrätietoisesti edelleen pyrkinyt säilyttämään vanhan, tutkintonimikkeettömän taidekouluidentiteettinsä. Vanhoille elokuva ja taideoppilaitoksille on perinteisesti ollut vieras ja kivulias ajatus integroituminen osaksi suurempaa yliopisto- ja korkeakoulukokonaisuutta. Mutta kelloa ei enää voi kääntää taaksepäin.
Kokous kaiken kaikkiaan sujui hyvässä hengessä ja paljon yhteisiä työskentelypintoja löydettiin. Media- ja taidekorkeakoulun haasteet teknisesti nopeasti muuttuvassa maailmassa ovat kaikkialla. Syksyllä kohtaamme uudelleen Nordisk talent tapahtumassa. Norcilissa mukana olivat henkilöstöstä Arto Koskinen ja Leena Mäkelä Elokuvan ja television koulutusohjelmasta.
Teksti: Arto Koskinen
|||
0 comments:
Lähetä kommentti