Tampereen ammattikorkeakoulun elokuvan ja television sekä median tutkinto-ohjelman uutisia kevääseen 2019 asti. Uusi sivusto: https://blogs.tuni.fi/tamkmediapolis/
torstai 3. helmikuuta 2011
Finnish Game Jam
(Read this story in English)
Tämän vuoden Global Game Jameihin osallistui enemmän pelikehittäjiä kuin koskaan aiemmin. Jamien toisena päivänä lauantaina ilmoitettiin, että osallistujia oli ympäri maailman yhteensä 7000! Tampreleella, Finnish Game Jamit järjestettiin toisen kerran Demolassa. Tämän koko viikonlopun kestävän tapahtuman ideana on luoda tyhjästä pelejä 48 tunnin ajan samaan aikaan monissa eri valtioissa.
Itse olen aloittelija pelikehityksen suhteen, mutta tämä tapahtuma opetti minulle paljon uusia asioita pelien teosta ryhmän kanssa ja koko viikonloppu oli todella hauska! Vaikka ei olisikaan kaikista kehittyneintä taitoa ja tietoa koodaamisesta, suunnittelusta tai grafiikoista, tapahtumaan voi silti osallistua ja luoda pelin ihmisten kanssa, joilla on enemmän kokemusta aiheesta.
Tänä vuonna mukana jameilla oli Scoren jäseniä ja muita opiskelijoita, harrastelijoita kuin myös pelialalla työskenteleviä.
Tampereen lisäksi Finnish Game Jameilla olivat mukana myös Oulu, Helsinki, Turku, Kajaani ja Outokumpu. Oli mielenkiintoista katsella web-kameran kautta, mitä muissa kaupungeissa tapahtui.
Joka vuosi julkistetaan yksi teema suunniteltaville peleille. Tämän vuoden teema oli sukupuutto, josta monet tuntuivat saavan hyviä ideoita. Kaikilla ryhmillä oli lopulta hyvin omalaatuisia ja kekseliäitä ideoita. Sunnuntaina oli hauska huomata, kuinka monta erilaista peliä oli saatu aikaan näinkin lyhyessä ajassa.
Rekisteröityessään kaikki saivat valita, haluavatko olla koodaajia, taiteilijoita, pelisuunnittelijoita ja niin edelleen. Mukana oli vain yksi tuottaja ja muutama äänispesialisti. Melko varmasti näillä herroilla oli kiireinen viikonloppu, sillä monet ryhmät olivat vailla äänisuunnittelua. Äänimaailma on kuitenkin hyvin tärkeä osa pelin tunnelmaa luotaessa.
Meillä oli 48 tuntia, mutta aika tuntui kaksi kertaa nopeammalta piirtäessä, luonnostellessa, koodatessa, suunnitellessa ja muissa töissä. Monet jammailijat tekivät töitä yötä myöten pelin kanssa, etenkin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Väsymys ei heitä pysäyttänyt! Sunnuntaiaamuna muutamat jammailijat tosin näyttivät melko väsyneiltä.
Finnish Game Jam oli todella viihdyttävä ja opettavainen kokemus. Siellä tutustui myös uusiin ihmisiin ja oppi toimimaan ryhmässä. Itse kehotan kaikkia pelikehityksestä kiinnostuneita ja edes jotakin taitoja osaavia osallistumaan ensi vuonna. Tapahtuma on todella hyvää harjoitusta taidoille, koska enemmän pelien kanssa työskennelleet voivat antaa vinkkejä ja auttaa, jolloin oppii uusia tekniikoita.
http://finnishgamejam2011.wordpress.com/
http://www.globalgamejam.org/
Teksti ja kuvat: Emma Kiiski
Kirjoittaja opiskelee kansainvälisessä median koulutusohjelmassamme (IMP)
Lue lisää juttuja IMP-opiskelijoiden edesottamuksista
Hakuaika Media Programmeen päättyy 15.2!
|||
Labels:
pelinkehitys,
pelisuunnittelu
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
0 comments:
Lähetä kommentti