tiistai 17. toukokuuta 2011

Ubimedia-kisa käynnissä taas - tule mukaan!


Viides maailmanlaajuinen Nokia Ubimedia MindTrek Award -kilpailu on käynnissä. Kilpailun tarkoituksena on löytää  uusia ubimediatuotteita ja -palveluja. Kisa on avoin taiteilijoille, tutkijoille, yrityksille, kaikille idearikkaille kehittäjille. Palkintosumma on 6 000 euroa. (Ubiikkimedialla tarkoitetaan ympäristöönsä sulautettua, joka paikan viestintää ja tietotekniikkaa. Latinan ubique = kaikkialla.)

Mitä ubimedia voi olla käytännössä?
Viime vuoden kolme voittajaa olivat Energy Life (Suomi), pelinomainen sovellus joka auttaa vähentämään sähkön kulutusta kotioloissa, myGreenspace (Saksa), joka tuo vaikka metsän tunnun olohuoneeseen, ja Perception Rug (Alankomaat), aivan uudenlainen tapa vuorovaikuttaa tietotekniikan kanssa viltin välityksellä.

Toissa vuoden voittajia olivat Donkeypedia (Alankomaat), tietotekniikalla varustettu aasi joka kiertää keräämässä palautetta lapsilta, PING: The Smart Trash Bin (USA), joka nimensä mukaisesti on älykäs roskakori, jossa sulautetun tietotekniikan avulla edistetään kierrättämistä, ja Traffic Light Detector (Saksa), joka toimii käytännön apuna näkövammaisten turvalliseen kulkemiseen.

Kilpailuaika päättyy 15. kesäkuuta.


TAMK ja TTVO ovat mukana tässä, kuten muissakin MindTrekin aktiviteeteissä. Kilpailun järjestävät MindTrek, Jokapaikan tietotekniikan osaamiskeskus, Tampereen teknillisen yliopiston NAMU-tutkimusryhmä, Ambient Media Association (AMEA), TAMK ja Nokia.
|||
Linkit:
Ubimediakilpailun sivuille
MindTrek
Enemmän ubimediakisasta englanninkielisessä sisarblogissamme
|||

0 comments: