keskiviikko 7. joulukuuta 2011

TAMKissa tehdään pelikonsepteja!


Pelisuunnittelukurssin Työpaja – Osa 1
Koko TAMKin mahtavin kurssi huipentui työpajaan keskiviikkona ja torstaina Demolassa. Kyseessähän on siis vuotuinen pelisuunnittelun verkkokurssi, jota järjestivät Toni Pippola ja Pasi Pekkanen. Tapahtuman aloitus tuli Demolan puolesta pienen esittelyn muodossa. Antti Salomaa kertoi muun muassa Demolan seuraavista projekteista, joita etenkään peleistä kiinnostuneen ei kannata jättää keväällä vilkaisematta. Mahtava tilaisuus tutustua pelialaan projektien muodossa!
Tämän jälkeen vieraileva pelialan ammattilainen, Gareth Noyce, kertoi millä tavoin pelejä voi tehdä. Hänen mukaansa opiskelijoiden kannattaa tehdä pelejä omin päin. Garethin kanssa peli-ideoita kommentoimassa oli vieraana myös pelikonsultti Lassi Kurkijärvi.
Gareth Noyce kertoi meille, kuinka pelejä voidaan tehdä.

Tapahtuman jatkona ideansa esittelivät Well Played –ryhmän jäsenet. Ensimmäisinä esiintyminen oli varmasti stressaavaa, mutta ryhmä onnistui silti hienosti aloittamaan tapahtuman opiskelijoiden puolelta. Heidän pelikonseptinsa liittyi koiravaljakolla ajamiseen muun muassa kilpailuissa. Myöhemmin selvisi, että tällainen peli on oikeastaan jo olemassa. Tästä opimme, että taustatyön tekeminen on tärkeää!
Garethin kommentit eivät olleet niin pahoja kuin alun perin meille oli kerrottu. Huhujen mukaan jotkut olivat aiempina vuosina joutuneet lähtemään kyynelet silmissä paikalta palautteen jälkeen.
Well Played esitteli omaa ideaansa.

Ideoita oli jos jonkinlaisia. Oli vuorikiipeilypeliä, oman Frankensteinin hirviön luomista ja sillä ympäriinsä vaeltelemista ihmisiä surmatessa ja tikan silmin elämistä: kerätä ruokaa, suojella pesää muilta eläimiltä ja löytää lopulta kumppani. Pelin hienous oli siinä, että sen voi aloittaa aina uudestaan ja uudestaan kätevästi kun pesä on valmis ja uudet linnut kuoriutuvat.Lopulta ensimmäinen päivä saatiin osaltaan päätökseen, kun viimeinen peli-idea salamurhaajasta saatiin esiteltyä.

Gareth ja Lassi antoivat mukavaa ja hyödyllistä palautetta opiskelijoille pelikehityksestä. He haastoivat opiskelijat katselemaan peli-ideoitaan monista eri näkökulmista ja ehdottivat parannuksia. Gareth myös rohkaisi meitä oikeasti tekemään pelejä, sillä hänen mielestään meillä on paljon vapaa-aikaa. Valmiit demot myös helpottavat huomattavasti töihin hakua.
Lassi ja Gareth keskustelemassa peli-ideasta.

Kaikista hienointa tässä kurssissa oli se, jonka myös opiskelijatoverini Johanna Lievemaa mainitsi palautesession aikana: Tämä tapahtuma tuo yhteen peleistä kiinnostuneita ohjelmoijia, suunnittelijoita ja taiteilijoita yli kampusrajojen ja jopa ulkomailta.
Pysyhän kuulolla, toinen osa pelisuunnittelukurssin työpajablogista on vielä tulossa. Toisen osan kirjoittaa Heidi Mäenpää, joka on myös ottanut kaikki valokuvat.
Erityiskiitokset Toni Pippolalle ja Pasi Pekkaselle kurssin järjestämisesta sekä Gareth Noycelle ja Lassi Kurkijärvelle tarpeellisesta palautteesta peli-ideoillemme!
Tarina: Emma Kiiski

0 comments: