lauantai 5. marraskuuta 2011

IGDA: Pelialan mentoritapahtuma naisille

Tapahtuma järjestettiin Digital Chocolaten tiloissa Helsingissä tämän viikon tiistaina. Tapahtuman tarkoituksena oli saada pelialasta kiinnostuneita naisia paikalle kuuntelemaan, millaista on olla pelialalla töissä naisen näkökulmasta. Noin 16% Suomen pelialan työntekijöistä on naisia. Mentoritapahtuman avulla koitettiin saada alasta kiinnostuneille naisille enemmän tietoa, jotta tämä prosenttiluku saataisiin nousuun. Paikalla oli paljon opiskelijoita mutta myös työelämässä olevia. Tapahtuma oli todella suosittu: noin 50 naista saapui paikalle. Jotkut tulivat Helsinkiin jopa niinkin kaukaa kuin Porista, Ikaalisista, Tampereelta ja Portugalista.
Sonja Kangas tervetulopuheettaan pitämässä

Alkupuheen piti IGDA Finlandin [http://igda.fi/] johtava koordinaattori Sonja Kangas. Hänen jälkeensä kaksi muuta naista puhuivat omista taustoistaan ja miten olivat päätyneet yrityksissään johtavaksi pelisuunnittelijaksi ja toimitusjohtajaksi. Kumpikin näistä tarinoista olivat varsin inspiroivia ja niistä saattoi poimia hyviä vinkkejä pelialasta kiinnostuneena.
Tiina Zilliacus kertoi vinkkejä siitä, kuinka edetä uralla


Koko porukka jaettiin pienempiin ryhmiin sen mukaan, minkä värin oli nimilapulleen valinnut. Eri värit edustivat eri mielenkiinnon kohteita, kuten pelisuunnittelu, -taide tai tuottaminen. Valinta oli vaikea: kaikkien ryhmien keskustelut olivat varmasti mielenkiintoisia! Yllättävän moni valitsi pelisuunnittelun, toiseksi suurin ryhmä oli pelitaiteesta kiinnostuneet.
Menin itse taideryhmään, sillä haluan olla pelitaiteilija. Tuutorit esittelivät itsensä, mistä tulevat ja miten he päätyivät Digital Chocolatelle töihin. Oli yllättävää kuinka erilaisia taustoja ihmisillä onkaan: osa oli opiskellut pukusuunnittelua, joku taas animaatiota. Eräs oli vain päättänyt haluavansa pelitaiteen saralle töihin ja päätynyt sinne sitten lopulta.


Koko tapahtuma oli todella inspiroiva. Jos olet ollut yhtään kuulolla Suomen pelialan uutisista lähiaikoina, olet varmasti huomannut merkkejä alan kasvusta. Monet yritykset ovat rekrytoineet (ja rekrytoivat vieläkin) uusia työntekijöitä ja Rovio on jopa perustamassa uutta toimistoa Tampereelle! Tässä on loistava mahdollisuus laittaa hakemusta eteenpäin ja saada töitä.


Parasta naisille suunnatussa tapahtumassa oli se, että jatkoa seuraa. Järjestäjät ilmoittavat uusista tapahtumista ja tapaamisista! Facebook-ryhmissä tieto kulkee sukkelaan: olen itse hyötynyt jo paljon digitaalisen taiteen linkeistä, joita alan ammattilaiset suosittelevat.  Todella mahtavaa!

Tarina ja kuvat: Emma Kiiski
Emma Kiiski vetää Score-pelinkehitysyhteisoä ja opiskelee TAMKin englanninkielisessä Median koulutusohjelmassa
Lue lisää Emman juttuja ja juttuja Emmasta
Lue lisää Median (IMP) -opiskelijoiden elämästä

0 comments: