perjantai 3. joulukuuta 2010

Game Design työpaja

Oli taas se ihana aika vuodesta, kun pelikehityskurssin opiskelijat kokoontuivat esittelemään ideoitaan kaksipäiväisessä työpajassa, jossa he saisivat palautetta sekä alan ammattilaisilta että muilta opiskelijoilta. Minulle tämä työpaja on vuoden kohokohta, sillä se on mielestäni yksi koulutuksemme hyödyllisimpiä osia. Olen ollut työpajassa jo kahtena aikaisempana toteutuskertana vakoilemassa ja tekemässä muistiinpanoja, mutta tällä kertaa olin virallinen osallistuja ja pääsin siten esittelemään oman peli-ideani ryhmäni kanssa.


Ryhmä Red Balloon esittelemässä peli-ideaansa. Vasemmalta oikealle: Vasileia Tolou, Johanna Peltola ja Anayte Delahay

Tänä vuonna työpaja järjestettiin 1.-2. joulukuuta vanhassa tutussa Demolassa. Kahdeksan tiimiä esitteli ideoitaan, jotka ylsivät aina mehiläisaiheisesta Facebook-pelistä Kalevalaan pohjautuvaan roolipeliin. Vierailevat alan ammattilaiset, Gareth Noyce Ruffian Gamesilta ja Lassi Kurkijärvi Helsingin Sanomista, olivat paikalle jakamassa neuvojaan ja antamassa opiskelijoille parempaa kuvaa alan toiminnasta. Valitettavasti Gareth ei pystynyt olemaan fyysisesti paikalla Edinburghin lentokentän sulkeutumisen takia, mutta se ei estänyt häntä osallistumasta Skypen kautta ja jopa pitämästä pientä luentoa siitä minne peliteollisuus on menossa.

Kaksi päivää kuluivat aivan hujauksessa, mutta työpajan loppumisessa oli hyviäkin puolia kuten loppubileet. Tänä vuonna ne olivat erityisen mielenkiintoiset, sillä osallistujat pääsivät koettamaan juuri julkaistua Xbox Kinectiä, joka osoittautui hyvin suosituksi. Koskenlaskusta tanssimiseen ja kuplien puhkomisesta nyrkkeilyyn, ihmiset pomppivat ja huitoivat villisti ruudun edessä muiden suureksi huviksi (ja omansa myös).


Kinectin pelailua. Vasemmalta oikealle: Mikko Tikkanen, allekirjoittanut ja Olli Hämäläinen.

Työpaja on nyt ohim, mutta työskentely jatkuu. Tiimit ottavat työpajasta saamansa palautteet ja ideat, työstävät konseptiaan lisää ja kirjoittavat pelisuunnitteludokumenttinsa kurssin lopputyönä. Toivottavasti he myös tekevät kyseiset pelit tai ainakin prototyypin keväällä.

Teksti: Eevi Korhonen, 09IMP
Kuvat: Antti Salomaa

0 comments: