sunnuntai 6. syyskuuta 2009

Dimeke - tuotekehitystä digimediaan


Tutkimus- ja kehitystyö on koulutuksen ohessa ammattikorkeakoulun keskeinen tehtävä. Projektipäällikkö Markku Veima esittelee alla yhtä hanketta, Dimekettä, jossa TAMK ja TTVO ovat vahvasti mukana. Dimekessä on mahdollisuus kehittää omia ideoitaan tuotteiksi.

Tarina tehoaa – Story has effect!

Dimekessä on tavoitteena kehittää tarinoista tuotteita tai tunnistaa ja löytää kerronnallisia menetelmiä tuotteiden esittelyyn. Marraskuussa 2009 käynnistyvät Dimeken koulutustyöpajat, joissa kehitetään vuorovaikutteisen median käsikirjoittamista ja annetaan valmennusta monimedialliseen sisällöntuotantoon ja monikanavajakeluun.

Rahaa tuotekehitykseen, kick-off MindTrekin yhteydessä

Dimeke järjestää myös kilpailutuksen digitaalisen median yrityksille Suomen Punaisen Ristin ja Pelastakaa Lapset ry:n tuoteideoiden toteuttamisesta. Kilpailutus julkistetaan 30.9. MindTrekin työpajassa Luova tila – Creative Space, jossa järjestöjen edustajat ovat kertomassa kilpailun sisällöistä ja tavoitteista. Työpaja järjestetään yhteistyössä Teknologiakeskus Hermian kanssa ja sen teemoina ovat tilojen ja toimintaympäristöjen vaikutus luovien alojen yritystoimintaan sekä tarina tilana.

Tapahtumat akselilla Oulu – Tampere - Helsinki

Dimeke toteutetaan viiden korkeakoulun yhteistyönä, jossa toteuttajien osaamista kierrätetään koulutus- ja tuotekehitystyöpajoissa Oulussa, Tampereella ja Helsingissä. Toteuttajat ovat Oulun yliopiston koulutus- ja tutkimuspalvelut, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Taideteollisen korkeakoulun Medialaboratorion Crucible Studio, Oulun seudun ammattikorkeakoulu ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Hankkeen yhteistyökumppanit ovat Suomen Punainen Risti, Pelastakaa, Lapset ry ja POEM Säätiö ja EU:n MEDIA-ohjelman Sagasnet.

Hankkeen kohderyhmää ovat yritykset, jotka kehittävät pelituotantoja, verkkopalveluita, sosiaalista mediaa sekä muita audiovisuaalisia tuotantoja. Hakeminen projektiin on käynnissä osoitteessa www.dimeke.fi ja se päättyy 5.10.2009.

Teksti: Markku Veima, projektipäällikkö, TAMK

Dimeke
MindTrek

0 comments: