Tampereen ammattikorkeakoulun elokuvan ja television sekä median tutkinto-ohjelman uutisia kevääseen 2019 asti. Uusi sivusto: https://blogs.tuni.fi/tamkmediapolis/
torstai 24. maaliskuuta 2011
Elokuvaprojekti "8" käyttää crowd funding - menetelmää Iron Skyn jalanjäljissä
Miro Laiho tekee kirjallisen opinnäytetyönsä aiheesta "Innovatiiviset menetelmät lyhytelokuvan markkinoinnissa ja rahoittamisessa."
Tähän liittyy vahvasti noin kuukausi sitten startattu crowd funding - kampanja lopputyöelokuva "8":n kohdalla. Indie Gogo - nimisellä projektien rahoitussivulla pystyy helposti luotto- / pankkikorttimaksun tai Paypal -tilin kautta lahjoittamaan rahaa projektiin (ei vaadi rekisteröitymistä).
Mahdollisuudella on tarkoitus rohkaista fanikuntaa tukemaan elokuvaa rahallisesti jo alkuvaiheessa. Vastineeksi eri suuruisista lahjoituksista ihmiset voivat saada esimerkiksi DVD:tä valmiista tuotoksesta, soundtrack CD:tä, julistetta sekä mainostilaa yritykselleen elokuvan markkinoinnissa.
Crowd funding - menetelmän hyödyntämiseen on innostanut juuri kuvauksensa purkkiin saanut, monen miljoonan euron kansainvälinen yhteistyöprojekti Iron Sky, ohjaajana Timo Vuorensola. "8":n kohdalla on tarkoitus tutkia, pystyykö lyhytelokuva samaan, mutta pienemmällä mittakaavalla. Elokuvan tuotannossa on mukana Blind Spot Pictures (Iron Sky, Jadesoturi) ja Pekka Ollula, joka lisäksi työskentelee Iron Skyn markkinointitiimissä.
“Rakastan uusien ideoiden toteuttamisesta luovien ihmisten kanssa. Työskenteleminen erilaisissa projekteissa pitää mielen virkeänä ja itsensä motivoituneena. Yhteistyö onkin avainsana ja nykypäivän teknologian ansiosta emme enää ole aikaan tai paikkaan sidonnaisia”, Ollula kertoo.
Miksi crowd funding?
Miro Laiho toimii “Kasissa” myös tuottajana kirjalliseen opinnäytetyöhönsä liittyen.
"Menetelmä on uusi ja innovatiivinen tapa saada yhteisöitymistä tapahtumaan elokuvan ympärille. Merchandise - tuotteet sekä erilaiset mielenkiintoiset mahdollisuudet (salasana elokuvan kuvauksista reaaliaikaisesti lähetettävään making of - datapankkiin, mahdollisuus saada pieni rooli elokuvasta jne.) saavat projektin pysymään pidempään mielenkiintoisena ja tuoreen tuntuisena sekä auttavat ihmisiä uppoutumaan elokuvan maailmaan paremmin. Tarvitsemme nykyään osallistumisen tuntua ja interaktiota, ja siihen mekin pyrimme kasin kohdalla", Laiho toteaa.
“Elokuva-ala on jatkuvan nopean muutoksen alla ja vanhojen tekijöiden on mietittävä toimintamallit uusiksi. Valitus tulee lopettaa ja lähteä rohkeasti tutkimaan uusia mahdollisuuksia, sillä vain yrittämällä voi onnistua ja epäonnistumisesta vasta viisastuu.”, Ollula pohtii.
TAMK Taide, musiikki ja media ei lähtenyt projektiin mukaan elokuvassa tapahtuvan huumeidenkäytön takia. Tämän takia 30-minuuttiselle elokuvalle on alusta lähtien yritetty etsiä rahaa muualta.
Psykologisessa kauhuelokuvassa pariskunta joutuu kokemaan omat hirveimmät muistonsa ja traumansa uudelleen luolassa, joka heijastaa ihmismielen syövereitä ja pakottaa ihmiset kohtaamaan itsensä. Elokuvan taustalla on LSD-psykologi Timothy Learyn teoria ihmistietoisuuden kahdeksasta tasosta, joista kahdeksas on täydellinen ajan ja paikan ylittävä valaistuminen.
Vaikka elokuvassa on huumeidenkäyttöä, se ei glorifioi sitä millään tapaa. Elokuvan sanoma on se, että mieleltään järkkynyttä henkilöä pitää auttaa keinolla millä tahansa, olisi hänen sairautensa, tekonsa tai menneisyytensä mikä hyvänsä. “8” uskoo lähimmäisen auttamisen voimaan. Meillä on tässä maailmassa vain toisemme ja tarvitsemme toistemme apua. Ihmisen on osattava lisäksi kohdata omat demoninsa saadakseen vapautuksen ahdingostaan. Vain silloin hän voi kunnolla auttaa muitakin.
Viime syksynä kehittelytukea projektille myöntänyt AVEK ei tuotantorahoillaan kuitenkaan tue opiskelijatöitä, tai pääosin opiskelijavoimin toteutettuja elokuvia, joilla ei ole näkyvää levityskanavaa. Elokuva tullaan festivaalikierroksen lisäksi pistämään internetiin kaikkien nähtäväksi.
Tulevaisuuden rahoittamiskanavat?
“Tulevaisuudessa Indie Gogon tyyliset crowd funding - kanavat saattavat hyvinkin yleistyä. Ongelmana voi kuitenkin olla inflaatio helpon teknologian ja halvan mutta laadukkaan kaluston seurauksena: projekteja syntyy roppakaupalla, mutta kukaan ei tue niitä. Tärkeintä on saada kohdistettu ja tehokas markkinointi sosiaalisen median sektorilla (Facebook, Twitter, Vimeo, foorumit). Jos projekti on tarpeeksi mielenkiintoinen, nopeasti kasvava fanikunta alkaa itse pyörittää elokuvan ympärillä tapahtuvaa hypeä ja jakamaan tietoa eteenpäin, varsinkin jos itse tuntevat olevansa mukana elokuvantekoprosessissa”, Laiho analysoi.
“Kasin kohdalla odotan innolla sitä, millaisia mahdollisuuksia tulemme lyhytelokuville löytämään internetistä ja miten tämä vaikuttaa tuotantoon sekä levitykseen. Olen innoissani myös siitä, kuinka hieno käyntikortti elokuvasta on tulossa joukolle lahjakkaita elokuvantekijöitä”, Ollula toteaa.
Elokuva "8" on osa Miro Laihon (käsikirjoittaja, ohjaaja, tuottaja), Jaakko Tuuren (kuvaaja), Ville Hakosen (leikkaaja) ja Juha Lindstedtin (digitaaliset efektit, nettisivujen toteutus) opinnäytetöitä.
Tue elokuvaa crowd funding - sivustolla
Elokuvan kotisivuilla löytyy interaktiivista traileria, making of - materiaalia, konseptikuvastoa ja paljon muuta
Elokuvan Facebook - sivuilla päivitetään säännöllisesti tietoa elokuvan kulusta
Elokuvan twitter-profiilissa kahdeksas tietoisuuden taso puhuu itsekseen
Miro Laiho
ohjaaja
|||
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
0 comments:
Lähetä kommentti