maanantai 30. tammikuuta 2012

Finnish Game Jam 2012, Osa 3


Sunnuntai, 29. Tammikuuta

Viimeinen päivä Tampereen FGJ:llä.
Viiimeinen päivä Suomen jameja jäljellä. Yleinen kiire pelien valmiiksi saamiseksi oli varsin selkeästi havaittavissa. Kaikki varmasti halusivat viimeistellä pelinsä mahdollisimman hyvin ennen niiden näyttämistä tuomareille ja lähettämistä GGJ:n sivuille.

Tuomarien, Suvi Latva ManseGamesilta ja Markus Hirsilä Gamereactorilta, tehtävänä oli kierrellä läpi kaikki ryhmät  ja katsella, mitä kukin oli saanut aikaan 48 tunnissa. Joukkoon mahtui kaikenlaisia pelejä: muun muassa mobiilipelejä Windows-puhelimille, iPad-pelejä ja lautapelejä. Tiimejä oli yhteensä 18, eikä tuomarien tehtävä, parhaan pelin valitseminen, varmastikaan ollut helppo. Monet pelit olivat todella kekseliäitä ja viimeisteltyjä.
Tuomarit valmistautuivat kierrokseen.
Näin käy kun kissa kohtaa zombioravat käärmeen sisällä.
Innovatiivinen peli, ARoboros.
Muut jamittelijat seurasivat pelien esittelyä valkokankaalta.
Tuomarien vakuuttaminen ei ole niin helppoa.
Syö muut bakteerit ja kasva suuremmaksi!
Suvi tykkäsi erityisesti tämän pelin grafiikoista. (Last and First Man)

Voittajaksi Tampereelta valittiin ”Guardian of the Living Maze”. Pelin kuvaus vapaasti käännettynä:
”Guardian of the Living maze on kahdelle pelaajalle tarkoitettu peli tietokoneelle ja iPadille. Toinen pelaajista ohjaa velhoa, joka koittaa napata aarteen sokkelon keskustasta. Tällä välin toinen pelaaja on Vartija, joka koittaa pysäyttää velhon asettamalla tälle ansoja. Vartijan on kuitenkin asetettava velholle lahjoja jotta ansoja voidaan asettaa. Velhon on käytettävä vipuja, löydettävä avain sokkelon keskustaan ja pitää itsensä elossa Vartijan jättämillä lahjoilla.”


Lopulta Suomen tuomarit valitsevat FGJ:n parhaan pelin. Tämä tullaan julkistamaan ensi kerralla IGDA-tapaamisessa Helsingissä.

Kaikki Tampereen pelit voi löytää täältä. Jotkin peleistä saattavat olla keskeneräisiä, lautapelejä tai niiden pelaamiseen tarvitaan tiettyjä laitteita (kuten esimerkiksi Windows-puhelimen), joten kaikkia pelejä ei voi pelata suoraan selaimella. Useista peleistä on kuitenkin gameplay-videoita, sen kun vaan klikkaa Youtube-painiketta halutun pelin kohdalla!
Tänä vuonna Tampereella tehtiin kaksi lautapeliä.

Global Game Jam oli lopulta todella monessa maassa tänä vuonna. Tästä näkee kätevästi kartalla, kuinka suuri tapahtuma lopulta olikaan.

Illan lopulla eräät vielä jaksoivat (nukuttuaan viimeksi lauantaina) Plevnaan loppujuhlintoihin. Oli todella mukavaa viettää jamien viimeiset hetket koko pitkän viikonlopun jälkeen hyvässä seurassa. Se oli täydellinen tapa lopettaa tapahtuma tältä vuodelta ja odottaa seuraavaa vuotta.
Illanistumiset jamien päätteeksi Plevnassa.

Loppujen lopuksi oli todella mielenkiintoista osallistua pelien tekemiseen viime vuonna. Organisointipuolella kuitenkin näkee hyvin ja läheltä, mitä tapahtuu missäkin ja innokkaaseen pelikehitystunnelmaan pääsee silti helposti mukaan. Olen hyvin tyytyväinen päätöksestä lähteä mukaan järjestämään Finnish Game Jameja tänä vuonna, tämä oli todella mahtava kokemus! Saa nähdä, mitä ensi vuonna tapahtuu.
Henkilö tarinan ja kameran takana :)

Haluaisin vielä kiittää erityisesti Annakaisa Kultimaa, joka toimi pääjärjestäjänä koko Suomessa ja koordinoi jälleen kaiken varsin mallikkaasti! Kaikki tekivät loistavaa työtä!

Teksti ja kuvat: Emma Kiiski
Emma Kiiski vetää Score-pelinkehitysyhteisoä ja opiskelee TAMKin englanninkielisessä Median koulutusohjelmassa. 
http://score.igda.fi/

0 comments: