lauantai 28. tammikuuta 2012

Finnish Game Jam 2012, Osa 1


Perjantai, 27. Tammikuuta

No niin. Nyt se on taas täällä. Maailman suurin globaali pelientekotapahtuma, Global Game Jam. Tänä vuonna on odotettu jopa 10 000 osallistujaa tekemään pelejä 48 tunnissa! Yli 40 maata ympäri maailman samaan aikaan. Jo yksinään Tampereen Finnish Game Jam keräsi ainakin 60 osallistujaa Uuden Tehtaan tiloihin. Kaikki olivat valmistuneet sekä henkisesti että fyysisesti koko viikonlopun kestävään koitokseen, joka tietytsi sisältäisi enimmäkseen vain hauskaa pelien tekoa!

Jammailijat kerääntyivät paikalle jo aikaisin aamupäivällä.


Rekisteröinnin jälkeen tapahtuma avattiin esityksillä. Tampereen tilojen, eli Uuden Tehtaan, ikioma Antti Salomaa kertoi tiloista ja uusista projekteista Demolassa. Pelikehittäjälle on monia erilaisia mahdollisuuksia, muun muassa Berliinissä sijaitseva, suosittuja Facebook-pelejä kehittävä Wooga on mukana. Kansainvälisen median (IMP) linjalla opiskelleet, tärkeät Scoren jäsenet Teemu Haila ja Eevi Korhonen työskentelevät tällä hetkellä Woogalla!
Suomen jamien pääkoordinaattori, Annakaisa Kultima, antoi pari sanaa jamien yleisestä kulusta. Hän oli myös tehnyt tervehdyvideon näytettäväksi kaikille Suomen tapahtumapaikoille. Videossa hän paljasti tämän vuoden teeman, joka ei ollutkaan aivan samanlainen kuin edellisvuosina. Tämän vuoden teema nimittäin esitettiin kuvan muodossa, ei kuten tavallista yhtenä sanana. Kuva olikin aivan uudenlainen haaste jamittelijoille ja auttoi varmasti keksimään monia loistavia ideoita!

Vuoden 2012 teema.


Esityksissä seurasi aivan jotain muuta, nimittäin Pecha Kucha –esityksiä. 
Näitä eistyksiä pitämään oli etukäteen pyydetty muutamia henkilöitä. Esitykset olivat varsin viihdyttäviä ja hauskoja, teema sai olla mikä vain. Erityisen hauskaa oli Sohvi Sirkesalolla, joka joutui vauhdissa kääntämään esitystään suomesta englanniksi! Aivan kuin ensimmäisen pecha kuchan esittäminen olisi helppoa muutenkaan!

Sohvi kertoi mielenkiintoisen tarinan intuition merkityksestä päätöksenteossa.

Kuinka kasvattaa chilipippureita? Kysy Timo Nummenmaalta!

Lol cats, joista meille kertoi Karoliina Korppoo.

Henri Sarasvirta matkustaa ajassa eteen ja taakse!


Katselimme koko maailmanlaajuisen keynoten, videon, jossa neljä ihmistä eri puolilta maapalloa kertoivat omista kokemuksistaan ja antoivat hyviä ohjeita viikonlopulle.

FGJ ei olisi FGJ, ellei mukaan mahtuisi sosiaalisia leikkejä ennen ideoiden valmistelua! Tänä vuonna osallistujat saivat testata ennenkokemattomia harjoituksia, joista toinen oli pikadeitti. Ideana oli kirjoittaa lappuun, mikä peleissä on mielestäsi parasta, kuten esimerkiksi pelimekaniikka, räjähdykset tai  mikä ikinä! Osallistujat järjestettiin kahteen rinkiin, jonka jälkeen treffit alkoivat. Kaikkien oli tarkoitus kertoa omasta mieliasiastaan peleissä ja yhdistää se jotenkin toisen ihmisen asian kanssa peli-ideaksi.

Pikadeittailua!

Mahtaakohan tämä idea olla nyt hyvä..?

Vakuuttava esitys Jannelta.
Ideointiprosessi hidastui merkittävästi jättipizzojen saavuttua.

Ideoita syntyy..

Lisää ideoita!

Lepotauko sohvalla.

Pelikonsepteja alkoi pikkuhiljaa kerääntyä.

Kun kaikki ideat olivat julki, oli aika ryhmäytyä. Ideaalista tietysti olisi, että ryhmään saataisiin koodari, graafikko ja pelisuunnittelija, mutta ryhmät jakautuivat kuka mitenkin. Oikean peli-idean ja ryhmän löytäminen oli aluksi varsin haastavaa.

Kannatti miettiä tarkkaan, mihin ideaan aikoi käyttää aikansa.
Tiimiä etsimässä.

 Loppujen lopuksi kaikilla kuitenkin oli tiimi kasassa. Osallistujat olivat varsin innokkaita aloittamaan pelien tekemisen, eikä sitä tarvinnut enää kauaa odottaa.

Pelien teko jo vauhdissa!
Jamit.


FGJ jatkuu sunnuntaihin asti, joten vielä ehtii seurata Ustream-livevideota suoraan tapahtumapaikalta! 

Julkaisuajankohta tälle tarinalle on varsin myöhäinen, mutta peleihin liittyvissä tapahtumissa saa usein laittaa päivärytminsä uusiksi!


Teksti ja kuvat: Emma Kiiski
Emma Kiiski vetää Score-pelinkehitysyhteisoä ja opiskelee TAMKin englanninkielisessä Median koulutusohjelmassa. 
http://score.igda.fi/

0 comments: