Keväällä
Saksan Suomi-insituutissa, Berliinissä esitetty Strange Walls -screening
sai jatkoa perjantaina 8.11 uuden videotaideillan muodossa. Illan
aikana nähtiin teoksia niin nykyisiltä opiskelijoilta, alumneilta
kuin lehtoreiltakin. Teokset käsittelivät perintöä monesta eri
näkökulmasta; Tiiu Baldwinin animaatio Forest Studies kommentoi
ihmisen luontoon jättämää jälkeä, Ismo Torvisen How
to make a Fog Bass?
kommentoi tee-se-itse kulttuuria ja illan nimikkoteos, Talvikki
Tenhusen The Black
Line puolestaan
sukupolvien välisiä taakkoja.
|
Työryhmä
eli kuvataiteen lehtori Minna Suoniemi sekä harjoitteluaan
projektissa tehneet Hinni Huttunen ja Elina Ylhäisi ratkoivat täysin
käsittämättömän teknisen ongelman. Heti kaupunkiin tultua
tehdyssä tarkastuksessa saumattomasti toiminut esitystekniikka ei
juuri ennen screeningin alkua toiminut enää lainkaan. Lähes neljän
tunnin, kahden tietokoneen, yhden mediatoistimen, kahden videotykin,
kolmen hdmi-piuhan ja muutaman muun osan erilaisia kombinaatioita
kokeiltuamme olo oli jo lähes epätoivoinen.
Lopulta
kaikki kääntyi parhain päin; kuva ja ääni toistettiin eri
tietokoneilla performanssin muodossa. Minna Suoniemi löi tahtia,
Hinni Huttunen ja Elina Ylhäisi painoivat toistonäppäintä
tahoillaan mahdollisimman yhtäaikaisesti. Illan opetus oli, että
tekniikan pettäessä ihmisen luova ongelmanratkaisukyky voi pelastaa
tilanteen.
|
Molemmilla
kerroilla sali on ollut täynnä väkeä. Tällä kertaa yleisön
joukossa istui myös Suomen Saksan -insituutin johtokunnan väkeä
aina puheenjohtajasta alkaen. Katsojat olivat innostuneita ja
suomalaisesta videotaiteesta kiinnostuneita. Insituutin väki
puolestaan on luonut hyvät puitteet ja innostavan ilmapiirin tehdä
yhteistyötä.
Esityksen
lopuksi järjestettiin paneelikeskustelu. Kuvassa vasemmalla
insituutin kulttuuriharjoittelija Tiia Lamminsalo
Sreeningistä
insituutin sivuilla:
Teksti:
Hinni Huttunen ja Elina Ylhäisi
Kuvat:
Jutta Reippainen
0 comments:
Lähetä kommentti