lauantai 31. elokuuta 2013

Serious Game Design Summer School tuli päätökseensä





Perjantaina päättynyt vakavan pelisuunnittelun kesäkoulu, oikeammin Serious Game Design Summer School, piti sisällään muhkeat parikymmentä luentoa paikan päällä Finlaysonin kampuksella sekä kymmenisen Skype-puhelua ihmisille pelialan menestystarinoiden takana. Tämän lisäksi mukaan mahtui lukemattomia tunteja ryhmätyötä.






Henkilökohtainen näkökulma ryhmätyöstä



Tärkeimpiä tehtäviä kesäkoulun aikana oli perustaa pelialan yritys, joka opiskelijavoimin tuottaisi innovatiivisen peli-idean joko e-terveydenhuollon, kestävän kehityksen tai e-sisällytyksen teemoista. Käytännössä teimme peli-idean, suunnitelman paperilla sekä suhteellisen pitkälle saatetun prototyypin itse pelistä.

Päädyin itse hyvin monikansalliseen ryhmään, joka koostui Portugalin, Ranskan ja Itävallan kansalaisista. Mahdollisimman monikulttuurista kokoonpanoa oli myös suositeltu kurssin ylläpitäjien puolelta, jotta peli-idean sisältö saisi tuoreutta ja kehittyisi monenlaisten näkökulmien avustamana.




Hyvin nopeasti ryhmämme nimeksi valikoitui "Space Bananas". Ryhmän nimi kuvasi mielestäni hyvin sitä luovaa hulluutta, jota näistä yksilöistä yhdessä aistin. Liittyessäni mukaan ryhmä oli siis jo suunnilleen kasassa, koska henkilöt olivat ehtineet tutustua kesäkoulua edeltäneessä esittäytymistilaisuudessa ravintola Plevnassa.

Jokaisella oli ryhmän sisällä tietenkin oma roolinsa. Projektimme johtajana toimi Portugalin Portossa opiskeleva Manuel, jolla oli taustallaan insinööriopintoja ennen siirtymistään kulttuurialan ESAD-korkeakouluun. Myöskin ryhmämme taiteesta vastannut Ricardo opiskelee samaisessa koulussa Manuelin kanssa. Ohjelmointipuolelle vääntö saapui Ranskasta. Rennesissä asuva Tom opiskelee Epitech-yksityiskoulussa ja on erikoistunut Unity-ohjelmointialustan käyttöön ja pelisuunnitteluun. 3D-mallintajamme saapuivat puolestaan Grazista Itävallasta, jossa sekä Monika että Manuela opiskelevat FH Joanneum -ammattikorkeakoulussa. Itse päädyin vastaamaan ryhmän tiedotuspuolesta bloggaamalla, jonka lisäksi vastasin äänisuunnittelusta. Ryhmämme blogi on löydettävissä täältä: http://group3.summerschool.engagelearning.eu/










Luennoista


Luennot oli ripoteltu pitkin kesäkoulun kaksiviikkoista kestoa, painottuen ensimmäiselle viikolle. Tämä oli mielestäni hyvä ratkaisu, sillä ryhmätyötyöskentely tehostui loppua kohden todella intensiiviseksi ja päivittäinen keskittyminen oli lähes kokonaan omistettu projektille. Hyvän aikataulutuksen lisäksi luentojen sijoittelu auttoi vastaamaan kehitysprosessin aikana esilletulleisiin kysymyksiin. Luentojen aiheisiin lukeutui esimerkiksi kerronta, kolmiulotteinen grafiikka, käyttöliittymäsuunnittelu ja markkinointi.

Yksi henkilökohtaisista suosikeistani oli ESAD:n professori Michael Marcondesin luento kolmiulotteisesta grafiikasta. Marcondes siirtyi luennollaan vähitellen kohti laaja-alaisempia aiheita päätyen lopulta siihen, mitä inspiraatio lopulta merkitsee.




Kesäkouluun osallistuneet professorit kiersivät ryhmissä seuraten töiden edistymistä ja vinkkejä antaen. Toisen viikon lopulla Konrad Baumann auttoi ryhmäämme huomioimaan käyttäjäystävällisyyden paremmin todetessaan, että ruudulla esiintyvien visuaalisten tyylisuuntien rajoittaminen yhteen tai kahteen saattaisi huomattavasti helpottaa pelattavuutta.






















Skype-puheluita


Luentojen lisäksi iloksemme saatiin valkokankaalle heijastettuja Skype-puheluita pelialan toimijoiden kanssa, mukaanlukien jokseenkin suurta mainetta niittäneet Valve ja Ovos. Keskusteluissa pohdittiin yleensä pelien mahdollisuuksia koulutuksen ja terveydenhuollon kentillä. Mielenkiintoni herätti toteamus lääkäreistä, jotka määräävät potilailleen videopelejä reseptillä. Sairasvakuutusyhtiöt puolestaan maksavat näiden pelien kehittäjille, ja äänensävyistä päätellen aihe alkaa olla jo pikkuhiljaa arkipäivää ainakin Keski-Euroopassa.





Pitchaukset ja kesäkoulun päätös


Noin puolentoistaviikon työskentelyn jälkeen oli aika esitellä opiskelijaprojektien tulokset. Pitchaukset suoritettiin pecha kucha -standardin mukaisesti, eli kukin ryhmä sai kuusi minuuttia ja neljäkymmentä sekuntia käyttääkseen esityksessään. Manuel ja Tom esittelivät pelimme "Mind the Cat", joka kertoo tarinan laatikosta, jonka kissaystävä katoaa. Pelaajan tehtävä on liikkua pelissä laatikolla ja löytää kadonnut kissa, käyttäen hyväkseen niin vettä kuin valoakin, mutta kumpiakin resursseja tulisi säästää mahdollisuuksien mukaan. Yleisö sai kunkin esityksen jälkeen äänestää, pelaisivatko he peliä ja maksaisivatko he siitä, mikäli peli saapuisi markkinoille. Mainioiden pitchausten lisäksi oli mukavaa huomata, kuinka koulumme uusia opiskelijoita ilmestyi paikalle seuraamaan esityksiä.




Pitchausten jälkeen nautimme tarjoiluista ja helpottuneesta ilmapiiristä. Seuraava askel oli palauttaa suunnitteluasiakirjat perjantai-iltapäivään mennessä. Kaikenkaikkiaan kesäkoulu oli mielestäni erittäin onnistunut ja mielenkiintoinen kokemus, josta käteen jääneet materiaalit ja tuotokset kelpaavat käyttöön ja näytille pitkälle tulevaisuuteen. Kiitokset vielä kerran sekä opiskelijoille että opettajille!

0 comments: